سایت مرکز فقهی


در نشست هم اندیشی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و دانشگاه تربیت مدرس مطرح شد:

تعامل و همکاری حوزه و دانشگاه، موجب تعالی نظام مقدّس اسلامی خواهد شد./ دانشجویان امانت الهی در دست اساتید دانشگاه هستند که باید نسبت به تربیت علمی و اخلاقی آنها اهتمام شود./ بهترین طریق سعادت، پیروی از قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) می باشد.

به مناسبت بزرگداشت روز «وحدت حوزه و دانشگاه» پنجشنبه دوم دی ماه، جلسه هم‌‌‌اندیشی و بازدید برخی از رؤسای دانشکده‌‌ها و اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس از مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار گردید.
در ابتدای این دیدار، مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) حضرت حجت الاسلام و المسلمین فاضل کاشانی بعد از عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) و خیر مقدم به اساتید محترم دانشگاه، بیان داشتند: حوزه و دانشگاه مثل دو بال هستند که تعالی نظام مقدس اسلامی نیازمند تعامل هر دو نهاد با همدیگر می‌باشد. نه حوزه خودش را مستغنی و بی نیاز از علوم تخصصی دانشگاه می‌داند و نه دانشگاهیان خود را بی نیاز از علوم و معارف حوزوی می‌دانند. لذا این وحدت که ابتکار مرحوم امام خمینی(قدس سره) است باید روز به روز پر رنگ تر گردد.
استاد برجسته حوزه علمیه قم، با توجه به جایگاه دانشگاه تربیت مدرس فرمودند: فرزندان و جوانان ما در اختیار شما امانت هستند و باید در تربیت علمی و اخلاقی آنان کمال دقت و توجه صورت پذیرد.
ایشان در قسمت دیگری از بیانات خود، با توجه به روایت حضرت رسول (ص): «انّی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی لن یفترقا حتی یردا علیّ الحوض» بیان کردند: هر انسانی در سیر تکاملی خود امکان دارد طرق مختلفی را پیش رو داشته باشد؛ اما سیره قرآنی و عقلا در این موارد، انتخاب احسن است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه این دیدار فرمودند: کسی که می‌خواهد مسیر هدایت را طی کند و به کمالات معنوی دست یابد، بهترین راهی که تضمین شده و همان طریق احسن است، پیروی از قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام می‌باشد. 
همچنین ایشان با توجه به روایتی از امام باقر(ع) که فرمودند: «شَرِّقَا وَ غَرِّبَا لَنْ تَجِدَا عِلْماً صَحِيحاً إِلاَّ شَيْئاً يَخْرُجُ مِنْ عِنْدِنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ» افزودند: تمام معارفی که انسان جهت نیل به سعادت دنیوی و اخروی به آن نیازمند است نزد اهل بیت (ع) می‌باشد و ما با وجود قرآن و روایات شریفه، غنی هستیم. 
در ابتدای این نشست، آقای دکترعلی باکوئی رئیس دانشکده فیزیک دانشگاه تربیت مدرس ضمن ارائه گزارشی از فعالیت ها و اقدامات دانشگاه تربیت مدرس به معرّفی اساتید حاضر در نشست پرداخته و با بیان اینکه مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) از برترین مراکز پژوهشی حوزه علمیه قم می‌باشد که با ریاست عالیه حضرت آیت الله فاضل لنکرانی دام ظله در حال فعالیت است، خواستار تعامل و همکاری های بیشتر این دو مرکز علمی شدند تا بتوانند گام های مهمی در مسیر وحدت بیشتر حوزه و دانشگاه و تحقق اهداف نظام مقدس اسلامی بردارند.
در خاتمه این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسینی‌خواه معاون پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به ارائه گزارشی از فعالیتهای معاونت پژوهش پرداخته و بیان داشتند: این معاونت با دارا بودن 8 گروه پژوهشی فعال از قبیل: گروه فقه پزشکی، گروه فقه اقتصاد، گروه فقه سیاسی، فقه و حقوق بشر، فقه جامعه و فرهنگ و... برنامه های پژوهشی خود را در قالب پژوهش‌های علمی، مقاله، کرسی‌ها و نشست‌های علمی با بهرمندی از پژوهشگران و نخبگان حوزوی و دانشگاهی ارائه می‌دهند. که از گروه‌های فعال این مرکز، گروه فقه پزشکی به مدیریت حجت الاسلام و المسلمین دکتر قاسمی‌می‌باشد که بصورت تخصصی در حوزه های علمیه در حال فعالیت در زمینه فقه پزشکی و مباحث مرتبط با این رشته فعالیت می‌کند.
معاون پژوهشی مرکز فقی ائمه اطهار(ع) افزودند: حوزویان از فعالیتهای دانشگاهیان کاملا اطلاع دارند، مدیران گروه های فقهی این مرکز دکتری دارند و در دانشگاه‌ها مشغول به تدریس هستند اما دانشگاهیان متاسفانه از فعالیت های حوزه بی اطلاع هستند که با ارتباط گیری بیشتر و عقد تفاهم نامه های همکاری می‌توان این خلع را پر نمود؛ در این راستا نیز تا کنون تفاهم نامه هایی بین مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و دیگر دانشگاه ها در تهران صورت پذیرفته است و این آمادگی را داریم که با دانشگاه تربیت مدرس نیز تفاهم‌نامه پژوهشی امضا کنیم.
استاد سطوح عالی حوزه مطرح کردند: از نمونه آثار پژوهش شده توسط گروه‌های فقهی این مرکز می‌توان به کتابهای: آیات فقه پزشکی، تنبیه بدنی کودکان در نظام بین الملل حقوق بشر و فقه امامیه (برگزیده پنجمین جشنواره فارابی)، راه‌های محرمیت از دیدگاه فقه امامیه، محرمانگی اسرار بیماران، ضمان آلودگی هوا، بحث امنیت انسانی و دانشنامه فقه پزشکی اشاره نمود.
ایشان افزودند: به جهت هم افزایی بیشتر بین مراکز پژوهشی حوزه در زمینه پژوهش های فقه معاصر نیز اولین نمایشگاه تخصصی پژوهش های فقهی معاصر در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در هفته پژوهش افتتاح گردید و آثار فاخر مراکز حوزوی و دانشگاهی در این زمینه در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.
حجت السلام و المسلمین قاسمی نیز در ادامه این دیدار با ارائه گزارشی از فعالیت های گروه فقه پزشکی مرکز فقهی فرمودند: گسترش روزافزون قلمرو علم فقه، پیدایش مسائل مستحدثه فراوان، پاسخ‌گویی به نیازهای فقهی روزآمد جامعه، برنامه‌ریزی برای رشد متوازن فقه در مسائل موردابتلای پزشکی در جهت نظام‌سازی و ارتقای توانایی پاسخ‌گویی و تعيين وظيفه مکلفان، ضرورت ايجاد رشته و گرايش تخصصی با عنوان فقه پزشکی را مطرح ساخته است که بايد با مطالعه و بررسی پرسش‌های مبنایی و زيرساختی صورت پذيرد که این امر تا حدودی در این مرکز ایجاد شده و با انجام پژوهش های زیر ساختی و بنیادی و همچنین ایجاد رشته تخصصی فقه پزشکی قدم های خوبی در این راستا انجام گرفته شده است.
مدیر گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزودند: ورود به مباحث سلامت معنوی از دیگر اهداف این گروه در زمینه فقه پزشکی می‌باشد که با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه تربیت مدرس می‌توانیم همکاری ها و فعالیت های خوبی در این راستا انجام دهیم.
در پایان این دیدار، جلسه پرسش و پاسخ با حضور معاون محترم پژوهش مرکز فقهی و مدیران گروه های علمی این مرکز و اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
همچنین حاضران در جلسه با حضور در اولین نمایشگاه تخصصی «پژوهش‌های فقهی معاصر» از آثار پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و حدود بیست مرکز تخصصی فقهی دیگر بازدید کردند.

تصاویری از این نشست

 

تعداد بازدید :210
تصاویر
کليه حقوق اين سايت متعلق به مرکز فقهي ائمه اطهار (ع) است.