سایت مرکز فقهی


آیت الله کریمی جهرمی:
رشته فقه پزشکی، رشته مقدّسی است و با جامعه جهانی ارتباط دارد./اخلاق پزشکی از جمله مباحث مهمّی است که باید محقّقان و پژوهشگران به آن بپردازند.

شورای علمی گروه آموزشی و پژوهشی فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام با حضرت آیت الله کریمی جهرمی دام ظله الوارف، دیدار کردند.

در این دیدار که در بیت معظم له برگزار گردید، آیت الله کریمی جهرمی پس از خیرمقدم به شورای علمی این گروه فرمودند: رشته‌اي كه شما الان دنبال مي‌كنيد، بسيار رشته مقدّسي است و احتياج به تلاش فراوان دارد؛ چرا كه به به جامعه جهانی ارتباط دارد و منحصر به جامعه ايران نیست.

ایشان با اشاره به ضرورت انجام پژوهش‌های فقهی در زمینه پزشکی، ابراز داشتند: در دنيا به‌ناچار كسالت‌ها و بيماري‌ها وجود دارد؛ مخصوصاً بعضي از بيماري‌ها كه شديداً مردم را به خود مشغول كرده و همه در فكر و انديشه آن هستند كه راه نجاتي پيدا شود. بنابراین نياز است در کنار کار تخصّصی پزشکان در حیطه بهداشت، گروه‌هایي از حوزه مصمّم شوند و عزم خود را جزم كنند؛ تحقيقاتي نمایند؛ پژوهش‌هايي داشته باشند و نتايج زحمات و علميت خودشان و تلاشي كه دراین‌باره داشته‌اند را به نفع جامعه در اين ابتلائات عرضه دارند.

استاد برجسته خارج حوزه علمیه قم با اشاره به بروز مسایل جدید در دنیای معاصر افزودند: امروزه امراضي كه مي‌بينيم همه را مشغول كرده است؛ مثل كرونا که از عجایب روزگار ما است و مسایل جدید و مستحدثه دیگری، مانند تغيير جنسيت، پیوند اعضا و ابتلائات ديگر بشر، همه بیانگر لزوم پرداختن علمی و دقیق فقهی به چنین مباحثی است.

معظم له در ادامه با اشاره به عظمت حوزه علمیه قم فرمودند: از حوزه علميه که مركز علوم اسلامي است، انتظار می رود تا با ورود به مسایل مستحدثه فقهی، مخصوصاً در رشته فقه پزشکی، با مشورت و هم‌اندیشی با اطبّاء بسیار حاذق و عالي مقامي كه در ایران و دنيا هستند، مقداري يا همه گرفتاري‌ها در این زمینه را از جامعه بزدايند. ما بحمدالله مفاخر و نمونه‌های زیاد و مؤثری در بحث طب داشتیم، مانند محمد بن زكرياي رازي که درباره ايشان نقل شده است هم در طبابت حذاقت داشته و هم تأليفات فراوانی داشته آن هم به شمار و آماري كه شايد به زودي باوركردني نباشد كه 129 جلد كتاب منسوب به ايشان باشد.

آیت الله کریمی جهرمی در ادامه با اشاره به فعالیت های مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام، بیان داشتند: خداوند متعال در زمان ما اين موفقيت را نصيب استاد بزرگوارمان مرحوم آيت الله العظمی  فاضل رضوان الله تعالي عليه نموده تا با تأسیس اين مركز، جوانان پاك، زبده و تحصيل‌كرده‌ای را تربیت کند و در مثل رشته فقه پزشکی، این‌طور فعالیت‌های ثمر بخشی داشته باشند. البته باید این آثار و اقدامات به همه جا معرّفی شود تا همگان بدانند که فقه حوزه علمیه، منحصر به باب طهارت و نجاست یا متاجر و مکاسب تنها نیست؛ بلکه در همه مسایلی که عارض بشریت می‌شود حرف مستدلّ و محکم دارد.

معظم له در بخش دیگری از توصیه‌های خود با اشاره به بحث مهم اخلاق پزشکی فرمودند: نكته بسیار قابل توجّه و مهم که باید به آن اهتمام ویژه داشت، اخلاق پزشكي است. همين دانشمند محترم محمد بن زكرياي رازي، در حالاتش آمده است که تعزّز او به اسلام بود؛ یعنی آن عزّتي كه از اسلام گرفته بود باعث شده بود كه معالجه مي‌كرد و حتي بالاتر از معالجه، از فقرا و مستمندان در مقابل كار خودش توقّع چیزی نداشت و آنها را مجاناً معالجه و مداوا مي‌نمود. پس اخلاق پزشکی بسیار مهم است که شما عزیزان باید روی آن از نظر اسلامی کار کنید.

آیت الله کریمی در قسمت پایانی این دیدار، ضمن تقدیر وتشکّر مجدّد از حاضران در جلسه فرمودند: از خداوند متعال مي‌خواهم كه همه شما عزيزان را موفّق بدارد تا بتوانيد در آتيه، تحوّلي در اين رشته در دنیا ايجاد كنيد. طلب رحمت و رضوان الهي دارم براي روح پاك مرحوم آيت الله العظمی آقاي فاضل لنکرانی، آن عالم بزرگوار، آن مجاهد و آن نويسنده بسيار عالي كه  فكر ابتكاري تأسیس این مرکز عظیم به ذهنشان آمد که منشأ خدمات بسیار خوبی به جامعه اسلامی شده است.

لازم به ذکر است که در آغاز این دیدار، حجت الإسلام والمسلمین دکتر محمدعلی قاسمی مدیر گروه فقه پزشکی به بیان توضیحاتی درباره فقه پزشکی پرداخته وافزود: گروه فقه پزشكي حدوداً ده سالي است كه كارش را آغاز كرده و با تخصّصی‌شدن فقه در کنار فقه سنّتی و توجّه جدّی به آن، دوره تخصّصی فقه پزشکی در مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام)  راه‌اندازی شده است؛ و تاکنون در این گروه بیش از 20 عنوان  كتاب پژوهشي چاپ شده و به زیور طبع در آمده است. 
مدیر گروه فقه پزشکی افزود: مسایل جديد و مستحدث مباحث فقه پزشكي خيلي فراوان است. و دوستان با تحقیق، زمینه را برای فقها و مراجع جهت جواب دهی به مباحث فقهی مردم آماده می‌کنند. از فعالیت های مهم پژوهشی در گروه می توان به تألیف و پژوهش کتاب آیات فقه پزشکی، دانشنامه فقه پزشكي، جراحي زيبايي و مباحث مرتبط با بانک‌های پزشکی اشاره کرد که این مباحث، زیربنا و از زیر ساخت‌های رشته تخصصی فقه پزشکی هم به شمار می‌رود .
دکتر قاسمی افزودند: تاکنون 5 دوره آموزشی تخصّصی فقه پزشکی  در 4 سال برگزار شده و در حال برگزاری است و از اساتیدی همچون: آيت الله فاضل، آيت الله عليدوست، آيت الله قائني، آیت الله نجفی یزدی، آیت الله عندلیب و ... در این دوره ها استفاده شده است. در حال حاضر این گروه با 40 دانش ‌پژوه و 7 پژوهشگر، فعالیت خود را در زمینه مباحث فقه پزشکی و درمانی انجام می‌دهند.
در پایان این دیدار، دبیر پژوهشی گروه فقه پزشکی حجت الاسلام و المسلمین میرزاخان تعدادی از آثار وکتاب‌های پژوهشی گروه را تقدیم حضرت آیت الله کریمی جهرمی کرده و توضیحاتی درباره هر کتاب ارائه نمودند.
ایشان افزود: از مهمترین کتب تألیف شده در این گروه، کتاب آیات فقه پزشکی است که از متون درسی دوره تخصّصی فقه پزشکی نیز به حساب می‌آید. از دیگر کتب بسیار دقیق و جامع این گروه، دانشنامه فقه پزشکی است که در برگیرنده تمامی مباحث مهم در زمینه فقه پزشکی و درمانی می‌باشد و همچنین کتاب واكاوي نقش اذن در فقه پزشكي تأليف حجت الاسلام و المسلمین عابدين‌پور که به تازگی به زیور طبع آراسته شده است. از آثار ارزشمند دیگر این گروه که در کتاب سال حوزه نیز شایسته تحسین شد، کتاب انرژي درماني و هيپنوتيزم بوده که در مباحث روانی تألیف شده است. همچنین کتاب المبسوط في فقه المسائل المعاصرة: المسائل الطبیه تألیف استاد معظم آیت الله قائینی می‌باشد که مباحث مختلفی از مسائل فقه پزشکی را بازگو کرده اند و به زبان عربی به چاپ رسیده است.

کانال اطلاع رسانی  رسانه فقه پزشکی

https://eitaa.com/medical_Fiqh

تعداد بازدید :197
تصاویر
کليه حقوق اين سايت متعلق به مرکز فقهي ائمه اطهار (ع) است.